Skolebibliotekarforeningens litteraturpris

Skolebibliotekarforeningen i Norge deler ut prisen for 31.gang. Dette skjer fredag 20.april på Universitetet i Grimstad kl 11.30. I år går prisen til Linn T. Sunne for hennes barne-og ungdomsbøker. Bøkene er gitt ut på Samlaget og Gyldendal Forlag.

PRESSEMELDING

Skolebibliotekarforeningen i Norge deler ut prisen for 31.gang.

Dette skjer fredag 20.april på Universitetet i Grimstad kl 11.30.

Linn T. Sunne (f. 1971) er utdannet allmennlærer og har arbeidet i barne- og ungdomsskolen. Hun bor nå på Dokka, og arbeider med litteraturformidling for barn og ungdom på bokbussen i Oppland.

Juryens begrunnelse for Skolebibliotekarforeningens litteraturpris 2012:

Skolebibliotekarforeningens jury har i år valgt å gi litteraturprisen til forfatteren Linn T. Sunne. Hun får prisen for sine barne- og ungdomsbøker.

Sunne debuterte i 2000 med boka Stjernestøv. Siden debuten har det kommet et titalls bøker på forlagene Samlaget og Gyldendal. For juryen har bøkene på Samlaget spesielt utmerket seg.

> 2000 Stjernestøv (Samlaget)
> 2001 Under morelltreet (Samlaget)
> 2003 Luna (Samlaget)
> 2005 Min venn himmelen (Gyldendal)
> 2006 Størst (Gyldendal)
> 2007 Happy (Samlaget)
> 2008 Blå Blondie (Samlaget)
> 2009 Mystiske gjester (Gyldendal)
> 2010 Venner og uvenner (Gyldendal)
> 2010 Pistolen (Gyldendal)
> 2011 Saiko (Samlaget)
> 2011 Hundre raketter og ett skudd (Gyldendal)
> 2011 Trøbbel i Sommervik – samleutgave (Bokklubben)
> 2011 Kjelleren (Gyldendal)
>

Sunne skriver både på bokmål og nynorsk, og har et stort sprang i typen bøker hun skriver. Hun har kommet ut med bildebøker, lettlestbøker, barne- og ungdomsbøker.

På Gyldendal Forlag har Sunne gitt ut bøkene om Sommervik. Her møter vi en gjeng med barn som løser små krimgåter. Dette er spenningsbøker for unge lesere i «slukealderen». Her har Sunne laget en serie der barn på landsbygda står i sentrum.
Hennes to bildebøker på samme forlag; Min venn himmelen og Størst er bøker for førskolebarn.

På Samlaget finner vi bøker i Komet-serien og Sirius-serien. Her er tematikken atskillig mer alvorlig. Vi møter barn og ungdom i krise. Det er barn som opplever kreft på nært hold, foreldre som sliter med alvorlige psykiske problemer, mobbing og ensomhet. I noen av disse bøkene kan vi se at unges Internett- og mobilbruk kan lede dem opp i problemer.

Sunne lesser ikke på med beskrivelser, men overlater til leseren å lese mellom linjene og skape sine egne bilder. Forfatteren gir ikke leseren løsning på livets mange vanskelige problemer, men likevel sitter vi igjen med en lysning i mørket.

Torill Johansen
- Juryleder -